«فقط حرفهای مهم» نه بدین معناست که ما مهمّیم و حرفهای مهم می زنیم! نه...فقط یعنی اینجا جایی است برای جدی بودن، جایی برای حرفهای روزمره نزدن...

PostHeaderIcon خطر مرگ

بسم الله الرحمن الرحیم

من خیلی نامردم و البته خیلی عجیب! منی که شاهد مرگ عمو، پسر عمو، پسرعمه، شوهر عمه، مادربزرگ، شوهر خاله، دوست دبیرستان و زن عمویم بوده ام و حالا هم دارم خیلی راحت زندگیم را می کنم.

ما خیلی عجیبیم، خیلی. قبول دارید که اگر یک نفر از کسانی که در بین ما بوده است بمیرد باید دیوانه شویم؟ آخر او تا همین دیروز اینجا بود، حرف می زد، می خندید، از آینده صحبت می کرد و حالا ... نیست و نیست و نیست. نه صدایی، نه خنده ای، نه حرکتی. سنگدلانه او را در خاک می کنیم و سنگ محکمی هم رویش نصب می نماییم و می رویم دنبال زندگیمان. ما واقعاً چطور موجوداتی هستیم؟!

ما خوابیم. عذر می خواهم ولی ما مستیم. دیوانه ایم. خدایا ما داریم چکار می کنیم؟ این چه زندگی ای است که ما داریم؟ چطور بعد از مرگ یک نفر از انسانهایی که می شناخته ایم (ولو عزیز ما هم نبوده است) همچنان زندگی می کنیم و از شدّت تعجب انگیز بودن این حادثه سر به بیابان نمی نهیم؟

زندگی ما روی روال به نظرمی رسد. انگار که پایه و مبنا دارد و روی حساب و کتاب و آینده نگری است. ما ژست فرهیختگی داریم، گویی خود را و خداوند را و هستی را شناخته ایم و اکنون مطمئن و با آرامش و واقف و غالب بر رازها و مشکلات هستی راه زندگی را یافته و آن را طی می کنیم؛ اما وقتی کسی از ما می میرد یا مریض می شود می بینی ذره ای نمی توانیم با این حقیقت ارتباط برقرار کنیم، غافلگیر می شویم و سعی می کنیم که زود آن را فراموش نماییم. زندگی ما خیلی بی حساب و کتاب و روی هواست. حیات ما (70 + بی نهایت) سال است و ما به گونه ای کاملاً علمی و منطقی و درچهارچوب ریاضیات، از بی نهایت صرف نظر کرده و آن را مساوی با همان 70 گرفته ایم! اینچنین اشتباه عجیبی چه علتی ممکن است داشته باشد؟ ضعف سواد و ریاضیات مگر چقدر خطا ایجاد می کند؟! راستش را بخواهید علتش جز این نیست که محاسبه کننده خواب بوده است!

ما خوابیم و جز این نیست.

 

PostHeaderIcon خطر مرگ - بخش دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ

مَا یأْتِیهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ یلْعَبُون (سوره انبیاء/آیه 1و2)

حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالی که در غفلتند و روی گردانند. هیچ یادآوری تازه‌ای از طرف پروردگارشان برای آنها نمی‌آید، مگر آنکه با بازی (و شوخی) به آن گوش می‌دهند.

**********

وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ (سوره مریم/39)

آنان را از روز حسرت بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می‌یابد. و آنها در غفلتند و ایمان نمی‌آورند.

**********

پیامبر اکرم (ص): النَّاسُ‏ نِيَامٌ‏ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا.[1]

مردم خوابند، پس هنگامی که بمیرند، بیدار می شوند.

**********

"ما همه خوابیم و گرفتار حجابها. «الناس نیام و اذا ماتوا انتبهوا». گوئی جهنم محیط به ما است و خدر طبیعت مانع از شهود و احساس است. «و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین». ... غرورها و امیدهای کاذب شیطانی را کنار گذار و کوشش در عمل و تهذیب و تربیت خود کن که رحیل بسیار نزدیک است و هر روز که بگذرد و غافل باشی دیر است."[2]

**********

 "انسان غافل هرگز به فکر استغفار نمی افتد، اصلاً به یادش نمی آید که گناه می کند، غرق در گناه است، مست و خواب است؛ واقعاً مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام می دهد. لذا اهل سلوک اخلاقی، در بیان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذیب نفس، این منزل را که انسان می خواهد از غفلت خارج شود، می گویند منزل یقظه، بیداری."[3]


 


[1] بحارالأنوار ج6 ص277 (این روایت در کتب مختلف و مکرّراً نقل شده است)

[2] امام خمینی (ره) – ره عشق ص 27 و 31

[3] رهبر معظم انقلاب – در سایه سار رمضان ص134

 

PostHeaderIcon خواب و بیدار

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خواب و بیدار

سیدحسین زمانی - محمدمرتضی دعاگوئی

 

چقدر بیداریم؟ چقدر زندگی را جدی گرفته ایم؟ چقدر سیر انسان از تولد تا مرگ را یک مسئله ی عظیم می دانیم و نه یک خواب طولانی؟

**********

اینکه ما به «امانت الهی» فکر نمی کنیم[1]، اینکه گناه می کنیم و جهنم را زیاد جدی نمی گیریم، اینکه در خانه یمان ماهواره نصب می کنیم و عملاً قید خیلی چیزها را برای همیشه می زنیم، اینکه صبح که از خواب بیدار می شویم اولین دغدغه یمان دنیاست و شب که می خوابیم آخرین دغدغه یمان باز همانست، اینکه سوار ماشین چند ده میلیونی می شویم و کاری به فقرای خسته ی دلشکسته نداریم، اینکه صبح های جمعه تا ده خوابیم و غصه و ندبه ای برای غیبت امام زمان نداریم، اینکه همه ی حیات را و خلقت را و مبدأ و معاد را به شوخی گرفته ایم، اتفاقی است؟

این شدت خواب و مستی[2] و بی خبری و پوچی، چطور بر سر انسان آوار شده است و کسی ککش هم نمی گزد؟ این چه مخدّری است که ما خورده ایم و هیچ واقعه و فاجعه ای هم نمی تواند ما را از گیجی آن خارج کند؟

**********

غفلت از شیطان انسان را در خوابی خرگوشی و آرامشی کاذب فرو می برد و اینگونه هر بلایی که به سرش بیاید آن را جدی نگرفته و متوجه نمی شود که پشت این زندگی به ظاهر آرام، برنامه ریزی درازمدت و ظریف شیطان برای رساندن انسان به جهنم نهفته است.

شیطان با تاکتیک های حرفه ای خود چنان انسان را در چنگال خویش می گیرد که انسان بیچاره هر نوکری ای را برای او انجام می دهد و اصلا متوجه نمی شود.

او با طرح «قدم به قدم»[3] چنان انسان را آرام آرام به ته دره می برد که به هیچ وجه متوجه سقوط خویش نمی شود. با طرح «زیبا سازی و توجیه»[4] آنچنان ماهرانه کارهای زشت و گناهان را خوبی و زیبایی جلوه می دهد که وجدان و فطرت انسان بی اثر می شود و نهیب های ارزشمند آن خاموش می گردد. او با طرح «غرور»[5] به مهارت هرچه تمام تر برای انسان خداسازی می کند و انسان را معتقد به خدایی بار می آورد که آنقدر رحیم است که هرچقدر هم گناه کنیم ما را عذاب نخواهد کرد و اینگونه عذاب جهنم (این لطف مخفی الهی برای در راه نگه داشتن انسان را) بی اثر می کند.

آری، این خواب و مستی بی دلیل نیست، دست دشمنی بزرگ در کار است، دشمنی کوشا و جدّی.

نکند فکر کنیم اینکه بعضیمان سر تا پایمان دروغ است و یک کلمه حرف راست نمی زنیم اتفاقی است. نکند فکر کنیم اینکه  حجاب و خمس و زکات وتقوا و خیلی مسائل دینی به دلمان نمی چسبد یا اصلا در مقابل آنها موضع میگیریم اتفاقی است.

وقتی کسی با حجاب بد بیرون می رود و خودش را خیلی باحال و به روز می بیند خیلی هم مطمئن نباشد که تنهایی این فکر را کرده است! وقتی شخصی مال دیگری را به نا حق می خورد و لذت می برد ، تنهایی این کار را نکرده است بلکه طبق دستور مربّیش مرتکب این اعمال می شود؛ نباید پنداشت که جلوه ها و زرق و برق دنیای غرب بدون راهنمایی های و برنامه های درازمدت ابلیس بوده است آخر او قسم خورده که ما را گمراه کند[6] و اوباما و بوش و شیمون پرز و کلینتون و موشه دایان و هالیوود و ... همه دارند به استادشان درس پس میدهند.

اینکه ما بگوییم این حرفها را آخوندها در آورده اند یا بگوییم منظور از شیطان همان میکروب بوده ، منتها آن موقع نمی شده برای مردم توضیح بدهند و یا اینکه بگوییم ما که خبر نداشتیم و یا ما با او کاری نداریم ، یا اینکه ما حوصله این حرفها را نداریم فعلا می خواهیم ادامه تحصیل بدهیم! و ... ؛ دقیقا داریم کاری را می کنیم که ابلیس می خواهد و داریم شاگردی او را می کنیم ؛ اصلا دشمنی مثل او چه حربه ای بهتر از غفلت می خواهد .

پس باید هر روز هزار بار به خود بگوییم :شیطان دشمن ماست، دشمنی بیدار.[7]

**********

بر خداوند خرده ای نمی توان گرفت. نمی توان گله کرد که چرا ما را در چنگال این دشمن قوی پنجه رها کرده است. چرا که او رها نکرده. بارها و بارها در قرآن نسبت به وجود ابلیس و جدیت او هشدار داده است. از طرف دیگر با قرآن و انبیا و اولیا علیهم السلام و فطرت و وجدان و عقل ما را یاری کرده است. مشکل از خود ماست که شیطان را رها نمی کنیم!

**********

ابلیس بیدار است. ابلیس انسان را جدی گرفته است و حیات او از تولد یا مرگ را یکی از عظیم ترین مسائل هستی می داند. او بیدار است و با جدیتی عجیب و تلاشی شبانه روزی هدفی ندارد جز تو.



[1] ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند؛ اما انسان آن را بر دوش کشید؛ او بسیار ظالم و جاهل بود، [چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد]! (احزاب/72)

[2] به جان تو سوگند، اینها در مستی خود سرگردانند. (حجر/72)

[3] لا تتبعوا خطوات الشیطان إنه لکم عدو مبین (بقره/168)

[4] من (نعمتهای مادی را) در زمین در نظر آنها زینت می‌دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت (حجر/39)

[5] فلا تغرنکم الحیاة الدنیا ولا یغرنکم بالله الغرور (لقمان/33)

[6] قطعاً قطعاً همه ی انسانها را گمراه خواهم ساخت (حجر/39)

[7] البته شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید (فاطر/6)

 

PostHeaderIcon بدحجابی پس از شب قدر

بسم الله الرحمن الرحیم

کجای قرآن و در کدام روایت آمده که بدون توبه ی حقیقی خداوند گناهان را همینطوری می بخشد؟ به صرف اینکه شب بیدار بوده ایم و نماز هفت قل هو الله خوانده ایم دیگر گناهانمان کامل بخشیده می شود و خیالمان راحت؟! (برای مشاهده متن کامل این مقاله بر روی لینک ادامه مطلب کلیک فرمایید)

 

PostHeaderIcon دسته بندی موضوعی


دینیدینی

- حسین میا به ژاپن، «مردم» وفا ندارند

- مظلومیت حقیقت ، عجیب نیست

- مولا، شما روی سر ما جا دارید (به مناسبت عید سعید غدیر)

- لذت زندگی دینی

- غیبت

دینی 2

- نگاهی به سریال پنج کیلومتر تا بهشت+مطالبی پیرامون عالم برزخ

- بعضی ها خیلی بدند، باور کنیم

- حسین آبروی دنیا را برد

- مظلومیت امام حسین علیه السلام

- خدا همانگونه هست که هست

- راهی که صد در صد ما را به نهایت کمال ممکن می رساند

- محاسبه ی منصفانه


سیاسیسیاسی

- آیا اسرائیلی ها ابتدا زمینهای فلسطین را از مسلمانان خریداری کردند و سپس به این کشور آمدند؟

- قسمتهایی از کتاب زیبا و خواندنی «داستان سیستان» - بخش اول : سه حکایت از «اشک»

- حکایتی جالب پیرامون اهمیت احترام به قانون و لزوم تبعیت از ولی فقیه

- اتفاقی عجیب در بحرین

- در مورد رهبر عزیز و بزرگ انقلاب : ولایت فقیه از دیدگاه ایشان+بررسی یک اشکال به رهبر انقلاب

- چرا رهبرم را دوست دارم؟ (بخش دوم)

- چرا رهبرم را دوست دارم؟


نقد تمدن غربنقد تمدن غرب

- فرق من بد با شمای ژاپنی خوب

- فرار از خود به سوی ماهواره

- «برای هر کس که شوق تحصیل در خارج را دارد»+ «ارزش علم، بی قید و شرط نیست»

- بارداری با اسپرم اهدایی

- درسی از حوادث ژاپن


فرهنگ

فرهنگ

- انگیزه هایی برای بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش سوم : محوریت زن در فرهنگ غربی و ارتباط آن با بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش دوم : ارتباط کنکور با بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش اول

- بیانات زیبا و آموزنده ی رهبر عزیزمان پیرامون ازدواج

- کتاب هایی برای مطالعه


نقد فیلمنقد فیلم

- نگاهی کوتاه به فیلم دزدان دریایی کارئیب 4

- تغییر جهان به جای خودسازی ( +بخش دوم نقد فیلم تلقین)

- نقد فیلم «جدایی نادر از سیمین» - ساخته ی اصغرفرهادی

- نقد و بررسی فیلم تلقین (inception) - قسمت اول : شک گرایی

کوتاه نوشته ها
>>> مدیریت غم و شادی

از جمله نکاتی که فوق العاده در اصلاح نفس مؤثر می باشد تعادل و مدیریت شادی هاست، تا از یک طرف روان انسان گرفتار افسردگی و غمزدگی نگردد و از طرف دیگر روحیه خوشگذارنی و بذله گویی در جانب افراط نیفتد تا انسان از وقار و حکمت خارج گردد.

انسانی که نتواند غمزدگی خود را کنترل کتد، غم های وهمی آرام آرام تمام روح و روان او را به تصرف خود در می آورد. چنین انسانی در زندگی خود از اراده های نفش آفرین محروم می گردد و به انسانی ناامید مبدل می شود. (استاد اصغر طاهرزاده- فزندم اینچنین باید بود ج2 ص519)