«فقط حرفهای مهم» نه بدین معناست که ما مهمّیم و حرفهای مهم می زنیم! نه...فقط یعنی اینجا جایی است برای جدی بودن، جایی برای حرفهای روزمره نزدن...

PostHeaderIcon انگیزه هایی برای بدحجابی

بسم الله الرحمن الرحیم

چنانچه در بخش اول عرض شد، بهترین راه برای رفع بدحجابی بررسی ریشه ای آن است. در همین رابطه یکی از موارد مهم تحلیل انگیزه های بدحجابی است. اگر بتوان انگیزه های مختلف بدحجاب ها از بدحجابی را به دست آورد و روی این انگیزه ها کار کرد می توان ریشه ی بدحجابی را خشکاند و دیگر انگیزه ای برای این امر باقی نگذاشت.

در این قسمت از بحث بدحجابی، برخی از این انگیزش ها را بررسی کرده و راهکارهایی برای کنترل آنها ارائه می دهیم :

1) میل به زیبا بودن

یکی از مهمترین انگیزه زن ها برای بیرون گذاشتن مو و آرایش کردن میل طبیعی زن ها به زیبا بودن است. این میل چیزی نیست که مخفی باشد و چیزی هم نیست که مذموم و ناپسند باشد. میلی است که خداوند در طبیعت زن قرار داده و باید هم به هدف خود برسد. زن های مسلمان جامعه ی ما هم می دانند که این میل را باید در مسیر خودش قرار داد وگرنه آفاتی دارد که بر کسی پوشیده نیست. اسلام این میل اصیل را سرکوب نکرده و از سویی از زنها خواسته است که آن را در اجتماع و در معرض دید همگان ارضا نکنند (به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند- سوره ی مبارکه نور/آیه 31)  و از سویی هم از آنان خواسته که حتماً برای همسر خویش این میل را به ثمر برسانند. (امام باقر علیه السلام می فرمایند: سزاوار نیست زن (در جلوی محارم خویش) بدون زیور باشد، ولو اینکه گردن بندی به گردن آویزد[1])

چه اشکالی دارد که دختران مسلمان این میل را در صدف حجاب محافظت نمایند و پس از ازدواج به آن به بهترین نحو جامه ی عمل بپوشانند؟ چه اشکالی دارد که زن مسلمان این افتخار را برای خود نگه دارد که زیبائیش را تنها به شوهرش عطا کرده؟ و اگر اینگونه باشد البته که همسر او نیز بیشتر قدر زیبایی او را خواهد دانست.

از آن طرف اگر دختری قبل از ازدواج با آرایش و بیرون گذاشتن موها، هزاران نگاه را به سوی خویش دعوت کرده باشد، خود او پس از ازدواج و هنگامی که خود را برای همسرش می آراید آیا احساس عذاب وجدان نخواهد داشت؟

 

2) همرنگی با اجتماع

از انگیزش های دیگری که قطعاً در بسیاری از خانم ها علت اصلی بدحجابی است، میل به پذیرفته شدن توسط جامعه است. انسان دوست دارد که بقیه به او احترام بگذارند و توسط جامعه پذیرفته شود و یا لااقل مطرود مردم نباشد. جو امروز جامعه ی ما در بسیاری از شهرها، جو بدحجابی است و در این محیطها اگر زنی بخواهد باحجاب باشد به نوعی خود را از محیط اطرافش جدا ساخته است و این خلاف میل به پذیرفته شدن در میان مردم است. این مسئله در درون فامیل و در بین نوجوانان و جوانان همسال اهمیت بالاتری می یابد.

در مورد این انگیزه ی باطل باید گفت اولاً کسی خود را همرنگ محیط می کند که دارای شخصیت و هویت قوی و مستقل نباشد و لذا سعی می کند با یکرنگ شدن با جامعه به خود هویت ببخشد. بنابراین کسی که در مقابل تغییر و تحولات متعدد جامعه اش مقاومت می کند و آگاهانه بر کاری که درست است استقامت می ورزد، همتی والاتر و شخصیتی قوی تر دارد. ثانیاً قرآن کریم می فرماید ولا تزر وازرة وزر أخرى یعنی هیچ گناهکاری عذاب گناه دیگری را نخواهد دید (انعام/164) و این بدان معناست که همرنگ شدن با جامعه باعث نمی شود گناه بدحجابی از ما ساقط شود و به دوش مردم یا مسئولین فرهنگی بیفتد، خیر، حتی اگر همه هم بدحجاب شوند، حجاب باز واجب خواهد بود و همه ی بدحجابان جزای این گناه را خواهند چشید. ثالثاً اگر ما خود را به اجتماع بسپاریم کارمان به هرجایی ممکن است کشیده شود. در همین جامعه ی خودمان روزی بدحجابی منحصر بود به بیرون گذاشتن مقداری از موها، سپس این مقدار بیشتر و بیشتر شد، سپس آرایش های غلیظ به آن اضافه شد، سپس لباس های تنگ به بازار آمد، سپس شلوارهای کوتاه و آستین های کوتاه مد روز شد و ... خب اگر ما بخواهیم به هر قیمتی در میان دوستانمان پذیرفته شویم، باید از خیلی عقائد و باورهایمان دست بکشیم و این واقعاً ظلم به خود است.

خداوند انتقام خواهد گرفت از کسانی که زنهای چادری را مسخره می کنند و اینگونه زمینه را برای خروج زن از این حصار امن فراهم می نمایند و با عقب مانده خواندن و متحجر دانستن باحجاب ها، بدحجابی را ترویج می نمایند. آری انتقام الهی در انتظار ایشان است اما وظیفه ی زنان نیز به جای خود باقی است و آنان نیز نباید در مقابل این آمرین به منکر و نهی کنندگان از معروف خود را ببازند.

 

3) ازدواج موفق

برخی از زن ها شاید به این علت رو به آرایش و جلوه گری می آورند که بتوانند با نشان دادن زیبایی خود، همسری مناسب پیدا کنند. یعنی بدون اینکه قصد کوچکترین بی عفتی و گناه دیگری را داشته باشند تنها دوست دارند زیبا جلوه کنند تا خواستگاری درخور و خوب نصیبشان شود.

این خواسته را نیز باید کنترل نمود. بهترین وسیله برای کنترل این خواست اشتباه نفس، تذکر این مطلب به خویشتن است که «حتی اگر قبول هم ندارم که همه چیز دست خداست، لااقل اینقدر معرفت داشته باشم که بپذیرم قدرت خداوند از اثری که بدحجابی من برای این امر دارد بیشتر است». این قطعاً نوعی شرک خفی است که انسان نه تنها به خداوند توکل نکند، بلکه کاری را که او از آن نهی کرده «سبب» رسیدن به حاجت خود قرار دهد.

 

4) حفظ همسر

متأسفانه بدحجابی در زنهای متأهل هم فراوان است. یکی از انگیزه هایی که ممکن است موجب این مسئله شده باشد همین است که زن تصور می کند اگر خود را بیاراید و لباسهای جذاب بپوشد، شوهرش خواهد دید که او چیزی از زنان دیگر کم ندارد و وقتی در کنار هم راه می روند همسرش چشم به زنهای دیگر نخواهد داشت.

در مورد این تصور نیز باید گفت علاوه بر مسئله ی توکل به خداوند و مؤثرتر دانستن او از گناه (که حداقلِ توحید افعالی است)، آیا همین کار زن باعث این نخواهد شد که از چشم شوهرش بیفتد؟ همچنین آیا همین کار باعث نخواهد شد که مرد نیز به تلافی این گناه، چشم چرانی کند؟

 

5) خود را مثل ایده آل های غربی کردن

یکی از انگیزه های دیگر برای جلوه گری و بدحجابی، شبیه کردن خود به الگوی شخصی یا اجتماعی است. وقتی دختران جوان در فیلم ها و برنامه های ماهواره ای زنان ایرانی و غیرایرانی را می بینند که با پوشیدن لباسهایی زیبا و مدل های مو و آرایش های جذاب، جلوه ای خواستنی و مقبول یافته اند، این نوع پوشش و آرایش را در ذهن خود ذخیره می کنند و به عنوان یک تصویر مطلوب سعی می نمایند خود را هرچه بیشتر شبیه به این الگوی کنند تا اینگونه همانطور که آن زن بازیگر یا مجری، جذاب و مطلوب مردان شده بود، جذاب و برگزیده شوند.

در این مورد غیر از وظائفی که مسئولین فرهنگی جامعه دارند، خود دختران و زنان باید از نگاه کردن به چنین فیلمها و برنامه هایی اجتناب کنند چرا که حتی اگر گناه هم نداشته باشد، آرام آرام این تصاویر صفحه ی قلب را پرخواهد کرد و ناخودآگاه ایده آل انسان خواهد شد. این شعر «زدست دیده و دل هر دو فریاد، هر آنچه دیده بیند دل کند یاد» فقط مال مردها نیست، هرکسی وقتی خیلی به چیزی نگاه کند و فکرش مشغول آن شود، آرزوی رسیدن به آن را خواهد داشت، خواه آن چیز خانه و ماشینی گرانقیمت باشد و خواه مدلی زیبا (اما حرام) برای پوشش. شهید مطهری در این باره می فرمایند : «شك نيست كه چشم به هرجا برود دل هم به دنبال چشم مى‏رود و «دستِ نظر رشته كش دل بُوَد»»[2]

 


 


[1] وسائل الشیعه ج20 ص167

[2] مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى    ج‏23   ص 693  

نظرات (1)Add Comment
0
...
نوشته شده توسط یه دانشجو معلم , 2015-03-06 11:49:30
بعله باید مثل امل ها و کولی ها لباس پوشید تا خدا راضی باشد برو آقا جان مطالبت در نقدش واقعا ضعیفه بهتر هستش فکرت رو اصلاح کنی

نوشتن نظر
كوچكتر | بزرگتر

busy
 

PostHeaderIcon دسته بندی موضوعی


دینیدینی

- حسین میا به ژاپن، «مردم» وفا ندارند

- مظلومیت حقیقت ، عجیب نیست

- مولا، شما روی سر ما جا دارید (به مناسبت عید سعید غدیر)

- لذت زندگی دینی

- غیبت

دینی 2

- نگاهی به سریال پنج کیلومتر تا بهشت+مطالبی پیرامون عالم برزخ

- بعضی ها خیلی بدند، باور کنیم

- حسین آبروی دنیا را برد

- مظلومیت امام حسین علیه السلام

- خدا همانگونه هست که هست

- راهی که صد در صد ما را به نهایت کمال ممکن می رساند

- محاسبه ی منصفانه


سیاسیسیاسی

- آیا اسرائیلی ها ابتدا زمینهای فلسطین را از مسلمانان خریداری کردند و سپس به این کشور آمدند؟

- قسمتهایی از کتاب زیبا و خواندنی «داستان سیستان» - بخش اول : سه حکایت از «اشک»

- حکایتی جالب پیرامون اهمیت احترام به قانون و لزوم تبعیت از ولی فقیه

- اتفاقی عجیب در بحرین

- در مورد رهبر عزیز و بزرگ انقلاب : ولایت فقیه از دیدگاه ایشان+بررسی یک اشکال به رهبر انقلاب

- چرا رهبرم را دوست دارم؟ (بخش دوم)

- چرا رهبرم را دوست دارم؟


نقد تمدن غربنقد تمدن غرب

- فرق من بد با شمای ژاپنی خوب

- فرار از خود به سوی ماهواره

- «برای هر کس که شوق تحصیل در خارج را دارد»+ «ارزش علم، بی قید و شرط نیست»

- بارداری با اسپرم اهدایی

- درسی از حوادث ژاپن


فرهنگ

فرهنگ

- انگیزه هایی برای بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش سوم : محوریت زن در فرهنگ غربی و ارتباط آن با بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش دوم : ارتباط کنکور با بدحجابی

- نمی توان بدحجاب نبود - بخش اول

- بیانات زیبا و آموزنده ی رهبر عزیزمان پیرامون ازدواج

- کتاب هایی برای مطالعه


نقد فیلمنقد فیلم

- نگاهی کوتاه به فیلم دزدان دریایی کارئیب 4

- تغییر جهان به جای خودسازی ( +بخش دوم نقد فیلم تلقین)

- نقد فیلم «جدایی نادر از سیمین» - ساخته ی اصغرفرهادی

- نقد و بررسی فیلم تلقین (inception) - قسمت اول : شک گرایی

کوتاه نوشته ها
>>> مدیریت غم و شادی

از جمله نکاتی که فوق العاده در اصلاح نفس مؤثر می باشد تعادل و مدیریت شادی هاست، تا از یک طرف روان انسان گرفتار افسردگی و غمزدگی نگردد و از طرف دیگر روحیه خوشگذارنی و بذله گویی در جانب افراط نیفتد تا انسان از وقار و حکمت خارج گردد.

انسانی که نتواند غمزدگی خود را کنترل کتد، غم های وهمی آرام آرام تمام روح و روان او را به تصرف خود در می آورد. چنین انسانی در زندگی خود از اراده های نفش آفرین محروم می گردد و به انسانی ناامید مبدل می شود. (استاد اصغر طاهرزاده- فزندم اینچنین باید بود ج2 ص519)